Budowa żurawia wieżowego - co trzeba o niej wiedzieć?


Żuraw wieżowy jest wykorzystywany na większości placów budowy. To jedna z maszyn budowlanych, których nie sposób zastąpić czymkolwiek innym. Służą one przede wszystkim podnoszeniu dużych ciężarów na wysokość lub też przenoszeniu ich z miejsca na miejsce na placu budowy. Z całą pewnością ułatwiają one stawianie konstrukcji oraz umożliwiają jej wykonanie w krótszym czasie i przy mniejszej sile ludzkiej. Jak zbudowany jest żuraw budowlany? Czym się charakteryzuje?

Najważniejsze parametry żurawi budowlanych


Żurawie budowlane to maszyny, które można opisać przy pomocy określonych parametrów. Dzięki nim wiadomo, jakie możliwości tak właściwie ma dany sprzęt. Porównując ze sobą żurawie, należy wziąć pod uwagę właśnie te parametry techniczne. Warto też podkreślić, że nie zawsze większy żuraw jest w stanie bardziej pomóc na placu budowy. Parametry, które są szczególnie ważne:

  • udźwig — zależy od długości wysięgnika. Im dłuższy wysięgnik, tym większe obciążenie może być przez niego podnoszony. Jednak pamiętajmy, że udźwig zależy też od innych czynników np. przeciwwagi. Jeśli zostanie zastosowana zbyt mała przeciwwaga, to cała maszyna może po prostu przewrócić się pod wpływem zbyt ciężkiego ładunku.
  • wysięg — odległość haka od obrotnicy. Im jest on dłuższy, tym dalej można sięgnąć żurawiem. Na małych placach budowy wysięg nie musi być bardzo duży, ale przy budowie gigantycznych bloków czy pawilonów handlowych konieczne jest używanie żurawi wieżowych z dużym wysięgiem.
  • moment roboczy — określany jest jako iloczyn udźwigu i wysięgu żurawia;
  • wysokość użyteczna podnoszenia — w ten sposób określa się odległość haka w najwyższym punkcie od podłoża. Powinno się ją dopasować do potrzeb konkretnego placu budowy.
  • pole powierzchni działania — zależy ono od długości wysięgu. Ma ono kształt koła, co jest wynikiem specyficznego sposobu poruszania się wysięgu.


Jakie wyróżniamy typy żurawi wieżowych?


Warto też zaznaczyć, że nie wszystkie żurawie wieżowe są takie same. One się od siebie różnią na tyle, że wyodrębniono ich typy i rodzaje. Każdy z nich ma swój charakterystyczny zestaw cech. Oczywiście oznacza to, że maszyny są przeznaczone do wykonywania innego typu zadań. Więcej o żurawiach wieżowych i ich zastosowaniu znajdziesz na stronie: http://www.dom-warszawa.pl/sprzedaz-wynajem-serwis-zurawi-budowlanych.

Żurawie wieżowe można podzielić ze względu na:

  • typ wysięgnika — wodzakowy, odciągowy, bezodciągowy; Najbardziej popularne są żurawie wodzakowe.
  • umiejscowienie mechanizmu obrotu — żurawie górnoobrotowe (mechanizm obrotu znajduje się na górze wieży i tylko on się obraca) lub dolnoobrotowe (mechanizm obrotu jest na dole wieży, więc obraca się wraz z nią i z wysięgnikiem);
  • rodzaj posadowienia — podwozia jezdne (o podwoziu szynowym, gąsienicowym, lub rzadziej z kołowym) lub stacjonarne (podstawa krzyżowa albo na kotwie traconej);
  • typ montażu — żurawie szybkomontujące lub z użyciem dźwigów samochodowych.

Budowa żurawia wieżowego


Przede wszystkim trzeba podkreślić, że żurawie budowlane na miejsce pracy są dostarczane w elementach. Są one zbyt duże, by transportować maszynę w całości. Z tego powodu wyspecjalizowana ekipa z odpowiednimi uprawnieniami montuje dźwig już na placu budowy. Wszystkie części są ze sobą łączone w konkretnej kolejności. Najpierw sięga się po podstawę, później po wysięgnik, przeciwwagę dla ładunku i kabinę operatora. Te elementy muszą znaleźć się na podstawie. Następnie konieczne jest podniesienie urządzenia. DO tego celu wykorzystuje się specjalną klatkę. To ona umożliwia dodawanie kolejnych elementów wieży (lub masztu) tak, by znalazła się ona na pożądanej wysokości. Na koniec prac, oczywiście żuraw należy zdemontować, by mógł on zostać dostarczony na następny plac budowy.


Jeśli chodzi o budowę żurawia wieżowego, to wyróżniamy:

  • podstawę żurawia budowlanego — podstawa z jednej strony jest przymocowana do ciężkiej betonowej płyty, a z drugiej do wieży.
  • wieżę — jest mocowana w podstawie i składa się z licznych elementów. Ich liczba zależy od potrzebnej wysokości. W razie potrzeby dokłada się kolejne segmenty lub też je usuwa.
  • obrotnicę — składa się z silnika oraz przekładni pierścieniowej. To dzięki niej żuraw może się obracać;
  • wysięgnik — ramię robocze do przemieszczania ładunek. Na nim umieszczony jest wodzak z hakiem.
Wyświetleń: 96

0 komentarzy   |   Dodaj własną opinię


Proszę czekać..
Średnia ocena: 5.0/5 (1 głosów oddanych)

Strefa dla Producentów materiałów budowlanych, Dystrybutorów i Agencji PR.

Strefa dla zarejestrowanych składów i hurtowni budowlanych.

Strefa dla Klientów Indywidualnych, Firm Wykonawczych i Transportowych.