Czyszczenie gniazd wtryskiwaczy


Posiadanie silnika Diesla łączy się z koniecznością regularnego czyszczenia wtryskiwaczy i ich gniazd. Jeśli zaniecha się tego procesu, nieusuwany brud może nawet doprowadzić do poważnego uszkodzenia całej instalacji. Jak jednak robić to właściwie?

Czyszczenie gniazd wtryskiwaczy

Posiadanie silnika Diesla łączy się z koniecznością regularnego czyszczenia wtryskiwaczy i ich gniazd. Jeśli zaniecha się tego procesu, nieusuwany brud może nawet doprowadzić do poważnego uszkodzenia całej instalacji. Jak jednak robić to właściwie?

Co brudzi silnik?

Za gromadzenie się dużych ilości brudu odpowiada przede wszystkim niewłaściwa eksploatacja samochodu. Niemniej, obecnie (zwłaszcza poruszając się po dużym mieście) trudno uniknąć jazdy na krótkich odcinkach, która wiąże się z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem z miejsca.

Bezpośredni wtrysk – gromadzenie się brudu

Problem nadmiernego gromadzenia się brudu potęguje jeszcze bezpośredni wtrysk. Choć niezwykle efektywny, przyczynia się do szybszego odkładania się złogów. Jest to związane ze specyficznym obiegiem paliwa. W przypadku bezpośredniego wtrysku obieg ten jest skrócony, więc paliwo nie może czyścić wszystkich zaworów układu.

Nagar i rdza

Co jednak mamy na myśli, mówiąc o brudzie w kontekście silnika i poszczególnych jego części?

  • Nagar – pozostałość po nie do końca spalonym paliwie i oleju. Przyjmuje formę twardego jak kamień, białawego osadu i gromadzi się głównie w silniku.
  • Rdza – powstaje w wyniku korozji, czyli podczas utleniania się żelaza oraz stali. W wyglądzie przypomina czerwony osad.

W niektórych przypadkach nagaru i rdzy zbiera się na silniku tak dużo, że zapiekają one ze sobą poszczególne części urządzenia i znacząco utrudniają ich demontaż. Ale najgorsza jest możliwość uszkodzenia uszczelki wtryskiwacza, przez którą rozpalony nagar będzie przeciekać do gniazda, a ostatecznie – nawet do wałka rozrządu.

Biorąc pod uwagę konsekwencje wynikające z gromadzenia się rdzy i nagaru, łatwo zrozumieć, dlaczego czyszczenie wtryskiwaczy i ich gniazd jest tak niezmiernie ważne.

Jak czyścić wtryskiwacze?

Ogólnie można powiedzieć, że istnieją trzy główne metody czyszczenia wtryskiwaczy. Poniżej poznasz najważniejsze informacje o każdej z nich:

  • Dodatki do paliw – miesza się je z paliwem i używa w formie prewencji lub środka naprawczego. Zdania na temat ich skuteczności są podzielone
  • Czyszczenie bez demontażu – przeprowadzane w warsztacie. Polega na podpięciu do układu pompy, która wtłacza specjalny środek czyszczący. Ta metoda może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie silnika, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów i nie dostarcza informacji o stopniu zużycia się poszczególnych elementów układu
  • Czyszczenie z demontażem – przeprowadzane w warsztacie. Stosunkowo długotrwałe i kosztowne, gdyż wiąże się z gruntownym przeglądem wszystkich parametrów wtryskiwaczy. Niekiedy podczas czyszczenia wymienia się także nadmiernie wyeksploatowane części

Jak widać, najbezpieczniejsza i najbardziej skuteczna metoda czyszczenia wtryskiwaczy polega na zdemontowaniu całego układu w profesjonalnym warsztacie. Mimo, że jest to proces stosunkowo kosztowny, w perspektywie czasu pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy, ponieważ wiąże się z wykonywaniem drobnych napraw na bieżąco i niedopuszczaniem do powstawania poważnych awarii.

Przygotowanie gniazda do czyszczenia

Aby wyczyścić wtryskiwacz, najpierw należy go zdemontować. Powinno się także usunąć brud z jego gniazda. Na szczęście, czyszczenie gniazd jest stosunkowo łatwe i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przeprowadzać je samodzielnie. Należy jednak pamiętać, że należy czynić to na tyle delikatnie, by niczego nie uszkodzić i na tyle skutecznie, by w całości usunąć nagromadzony nagar i rdzę.

Do przeprowadzenia procesu czyszczenia gniazd wtryskiwaczy szczególnie przydają się specjalne metalowe szczotki oraz frezy. Wystarczy umieścić na prowadniku frez o odpowiednim kształcie, pokryć go smarem i włożyć do gniazda wtryskiwacza. Obracając nim w zgodzie z ruchem wskazówek zegara, będziemy odrywać odkładające się na dnie i ściankach złogi brudu.

W razie konieczności proces należy powtarzać dotąd, dopóki gniazdo nie zostanie w pełni oczyszczone. Dopiero do tak przygotowanego miejsca można z powrotem włożyć wyczyszczony wtryskiwacz. Dbanie o czystość gniazd i wtryskiwaczy w znaczący sposób przyczyni się do wydłużenia żywotności naszego silnika Diesla i zminimalizuje ryzyko powstawania poważnych usterek.

 

Wyświetleń: 320

0 komentarzy   |   Dodaj własną opinię


Proszę czekać..
Średnia ocena: 5.0/5 (1 głosów oddanych)

Strefa dla Producentów materiałów budowlanych, Dystrybutorów i Agencji PR.

Strefa dla zarejestrowanych składów i hurtowni budowlanych.

Strefa dla Klientów Indywidualnych, Firm Wykonawczych i Transportowych.