Jak bezpiecznie cieszyć się letnim słońcem

Rak skóry jest jednym z najczęstszych nowotworów w Europie - a liczba przypadków wzrasta każdego roku.

 

Rak skóry jest jednym z najczęstszych nowotworów w Europie - a liczba przypadków wzrasta każdego roku. Narażenie na działanie szkodliwego promieniowania ultrafioletowego (UV) ze słońca może spowodować trwałe uszkodzenie skóry. Nawet pochmurne dni mogą przepuszczać wystarczająco dużo promieni UV, aby spowodować uszkodzenia.

Istnieją dwa rodzaje promieniowania UV:

Promieniowanie UVA: promieniowanie UVA może przechodzić przez szkło i jest odpowiedzialne za przedwczesne starzenie się i marszczenie skóry. Promieniowanie UVA przyczynia się również - a może nawet powoduje - do rozwoju raka podstawnokomórkowego, raka płaskokomórkowego i czerniaka.

UVB: Promieniowanie UVB powoduje oparzenia słoneczne i jest ściśle związane z rozwojem raka skóry i czerniaka. Promieniowanie UVB nie przechodzi przez szkło.

Wytyczne wydane w lutym 2016 r. ostrzegają, że nie ma bezpiecznego sposobu na opalanie się. Z drugiej strony potwierdzają również, że światło słoneczne ma ważne zalety: 10 minut na słońcu może zapewnić codzienne zapotrzebowanie na witaminę D, promieniowanie UVB z promieni słonecznych może pomóc zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów, takich jak rak sutka, jajnika, okrężnicy, żołądka i prostaty; ale ważne jest, aby ograniczyć ekspozycję i chronić się przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

 

5 kroków, które powinieneś podjąć, aby bezpiecznie korzystać z promieni słonecznych

 

1. Osłaniaj się

Ważne jest, aby pozostać zakrytym w pełnym słońcu. I nie zapominaj: nie obowiązuje to tylko podczas 2-tygodniowych wakacji letnich, ale przez cały rok. Gdy jesteś na zewnątrz, szukaj cienia i włóż okulary przeciwsłoneczne. Jeśli mieszkasz poza miastem i dysponujesz własnym ogrodem (np. zdecydowałeś się na kupno mieszkania w Biedrusku – www.mieszkaniawbiedrusku.pl) – wyposaż swoją przestrzeń zewnętrzną w parasol lub w hamak z zadaszeniem.

 

2. Wyjdź na słońce na krótki czas, aby dostarczyć organizmowi witaminy D

Twoje ciało potrzebuje światła słonecznego, aby wyprodukować witaminę D, która utrzymuje twoje kości w zdrowiu. Musisz więc wystawić skórę na działanie promieni słonecznych - bez ochrony przeciwsłonecznej - przez kilka krótkich minut dziennie, najlepiej pomiędzy 11.00 a 15.00. 10-15 minut jest wystarczające dla większości osób o jaśniejszej skórze. Osoby o ciemniejszej skórze mogą potrzebować nieco więcej czasu na słońcu, aby wytworzyć taką samą ilość witaminy D.

Odkrycie nóg lub ramion wystarczy do wytworzenia całej witaminy D, której potrzebujesz.

NIGDY nie pozwól, aby twoja skóra zaczerwieniła się lub wypaliła.

 

3. Zawsze patrz na zegar

Powinieneś się opalać przez maksymalnie 30 minut pierwszego dnia wakacji i przedłużyć ten czas o 5 lub 10 minut dziennie. Gdy twoja skóra poczuje się nieprzyjemnie gorąca, nadszedł czas, aby poszukać cienia. Jeśli twoja skóra zaczerwieni się, oznacza to, że przesadziłeś z opalaniem. Uważaj na zdradliwy chłodny wiatr – ochładza twoją skórę i sprawia, że nie czujesz, że już spalasz skórę. Pamiętaj również, że promienie UV odbijają się od śniegu, wody i piasku, więc nawet gdy siedzisz w cieniu, możesz zostać poparzony od odbitego światła słonecznego. Jeśli mieszkasz poza miastem – skorzystaj z cienia rzucanego przez drzewa, które rosną liczniej, niż w mieście . A jeśli dopiero szukasz miejsca do zamieszkania poza miastem – być może mieszkania w Biedrusku spełnią twoje oczekiwania – odwiedź stronę internetową www.mieszkaniawbiedrusku.pl i przekonaj się sam.

 

4. Zastosuj filtr przeciwsłoneczny 30 minut przed wyjściem

Ochrona przeciwsłoneczna wymaga czasu, więc zastosuj ją na pół godziny przed wyjściem na słońce. Upewnij się, że jest to filtr przeciwsłoneczny, który chroni zarówno przed promieniowaniem UVA, jak i UVB, i ma co najmniej SPF 15. Lepiej, SPF30. Uzupełniaj warstwę kremu na skórze co około 2 godziny, nawet, jeśli nie pływasz w wodzie. Zwróć też szczególną uwagę na skórę swoich dzieci, zachowując szczególną uwagę jeśli chodzi o ręce i nogi.

 

5. Uważaj podczas korzystania z solarium

Solaria są równie szkodliwe jak światło słoneczne, a ich promieniowanie wnika jeszcze głębiej w skórę. Młodzi ludzie są najbardziej zagrożeni - dla osób poniżej 18 roku życia korzystanie z leżaków jest szczególnie niewskazane

 

Powrót

Strefa dla Producentów materiałów budowlanych, Dystrybutorów i Agencji PR.

Strefa dla zarejestrowanych składów i hurtowni budowlanych.

Strefa dla Klientów Indywidualnych, Firm Wykonawczych i Transportowych.